Sint Bonaventura

Bezieling en bezinning in het onderwijs

Burgerschap op de Theo Thijssenschool

Het besluit om paasontbijt in te ruilen voor aandacht voor het suikerfeest leidde, hoe kan het ook anders in het huidige tijdsgewricht, tot de nodige commotie. De school reageerde met de volgende tekst:

Beste ouders van de Theo Thijssenschool,

Naar aanleiding van het stukje in de nieuwsbrief over het Paasontbijt heb ik twee reacties van ouders gekregen. Vandaag kreeg ik echter via het Parool te horen dat er naar buiten toe, via de media, veel meer reacties naar voren zijn gekomen.

Ik kan begrijpen dat het stukje in de nieuwsbrief verwarring oproept, vandaar nog een toelichting van onze kant.

Ontbijt verschuiven
Dit jaar wilden wij het Paasontbijt laten vervallen voor de hogere klassen omdat dit een groot deel van de leertijd wegneemt en wij liever de tijd besteden aan het op leuke manier uitdiepen van bijvoorbeeld een thema. De onderbouw wilde het ontbijt nog wel doen. In de jaarplanning kwam het ontbijt niet gelegen rondom de Paasdagen ivm met de meivakantie en lopende thema’s , dus wilden wij het ontbijt later in het jaar inplannen. Daarom wilden wij het dit jaar het voorjaarsontbijt noemen – simpelweg omdat het niet rond Pasen valt. Daar zit verder niks achter, het ontbijt heeft bij ons sowieso geen enkele religieuze invulling.

Invulling Burgerschap
Omdat we het dus verschuiven, leek het ons een goed idee om het ontbijt aan te grijpen om eindelijk eens aandacht te besteden aan verschillende religieuze stromingen, want dat doen we nog niet voldoende.

In het kader van burgerschap (een kerndoel vanuit het Ministerie van Onderwijs) staat oa dat

De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

We hebben er dus voor gekozen om de komende jaren steeds even aandacht te geven aan die geestelijke stromingen zodat kinderen hiervan iets meer weten en snappen waarom iemand misschien in Allah gelooft, iemand niet gelooft en de ander in meerdere goden gelooft. Zo willen we dit jaar aandacht geven aan de Islam (Suikerfeest als aanknopingspunt), het Jodendom (Pesach als aanknopingspunt), het christelijke geloof (Kerstdiner als aanknopingspunt) en het hindoeïsme (Divali (lichtjesfeest) als aanknopingspunt en het humanisme.

Ik wil hierbij benadrukken dat wij absoluut geen religieuze school zijn, maar een openbare school waarin iedereen welkom is, mits we respectvol met elkaar omgaan. Om respectvol met elkaar om te gaan is kennis over verschillende waarden en normen noodzakelijk.

Mijn deur staat altijd open
Ik hoop dat deze toelichting meer duidelijkheid geeft over welke beslissingen we als school hebben genomen, waarom wij deze beslissingen hebben genomen en dat wij zo op leuke manier willen voldoen aan de kerndoelen in het kader van burgerschap.