Sint Bonaventura
Bezieling en bezinning in het onderwijs

Mila Bammens over moeilijke onderwerpen in de klas




De aanslag in Christchurch, Samuel Paty, complottheorieën of de avondklokrellen. Sommige onderwerpen kunnen lastig zijn om in de klas te bespreken. Daarom startte hoogleraar Beatrice de Graaf drie jaar geleden TerInfo. “We ondersteunen leraren
met lesmateriaal of gastlessen,” vertelt Mila Bammens, medewerker bij TerInfo.

 
Tips om makkelijker te praten over moeilijke
zaken

Beatrice de Graaf, die naam komt me bekend voor?
“Dat kan kloppen. Ze werkt als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en schuift regelmatig aan bij talkshows als terrorisme-deskundige. Na de aanslagen in Parijs kreeg zij veel vragen van scholen om in de klas te komen spreken. Om aan die behoefte tegemoet te komen, zette ze TerInfo op.”

En wie ben jij?
“Ik wilde altijd leraar maatschappijleer worden. Al op de lagere school had ik tijdens het kringgesprek het hoogte woord over de actualiteit. Tijdens mijn studie, kwam ik als stagiair bij TerInfo. Voor mij bleek dit een ideale combinatie van wetenschap bedrijven, kennis overdragen en met de actualiteit bezig zijn. Vandaar dat ik bleef.”

 

Vertel eens over TerInfo?
“In die jaren na Parijs wilde de gemeente Utrecht wat doen om radicalisering tegen te gaan. Beatrice en haar collega, hoogleraar pedagogiek Micha de Winter hadden allerlei ideeën om dat ook via het onderwijs te doen. Soms via gastlessen, maar voornamelijk via het ontwikkelen en verspreiden van lesmateriaal dat leraren in basis- en voortgezet onderwijs alsmede op het mbo handvatten geeft om moeilijke onderwerpen op een verantwoorde en toegankelijke manier te kunnen bespreken.”

Typische onderwerpen voor scholen in de grote stad?
“Die veronderstelling klopt echt niet. Net zoals het niet klopt wanneer docenten zeggen ‘dat leeft in mijn klas niet’. Ik heb eens voor een klas met tienjarigen gestaan; bijna de helft had dat filmpje van de aanslagpleger in Christchurch gezien. Ze hebben bijna allemaal een telefoon of laptop en zien alles. Het is goed om dit soort ingewikkelde onderwerpen niet uit de weg te gaan, maar op een goede manier te bespreken in de klassen.”

Hoe dan?
“Als bijvoorbeeld uit naam van de islam ergens een aanslag wordt gepleegd, dan is het goed om een duik in de geschiedenis te nemen. De wereld kende in het verleden
verschillende terreurgolven die niets met de islam te maken hadden. Golven komen en golven gaan. Dat zal met jihadistisch terrorisme ook gebeuren. Temeer daar er onder moslims nauwelijks steun is voor terreur. Bij de aanslag op Samuel Paty kwamen er meteen heel veel veroordelingen uit de Franse islamitische gemeenschap. Door perspectief aan te brengen, kun je in de klas de angel uit het gesprek halen.”

Worden jullie lessen veel gebruikt?
“Daar hebben we nog niet precies zicht op. We begonnen in 2018 op vijf scholen in Utrecht. Inmiddels hebben 150 scholen een gratis account op ons site. Ook onze lessen zijn gratis te downloaden. Dat we bekend zijn, merkten we na de avondklokrellen. Veel scholen vroegen of we daar lesmateriaal voor hadden. Binnen drie dagen stond een nieuwe lesbrief, met een historisch kader, online. Die rellen waren eigenlijk helemaal niet on-Nederlands, wat veel politici toen wel beweerden.”

Kortom, jullie helpen alles te relativeren?
“Zo zou ik het niet willen noemen. Wel proberen we tips en trucs te geven om ingewikkelde onderwerpen, waarbij standpunten tegenover elkaar staan en emotioneel beladen zijn te bespreken. Zonder de extremen uit de weg te gaan. Maar wel altijd met als uitgangspunt dat geweld nooit valt goed te praten en dat de democratische rechtstaat de grenzen van de vrijheid van meningsuiting bepaalt.”

Op 22 april spreekt Mila Bammens samen met projectleider Maxine Herinx tijdens een webinar. Een bijeenkomst georganiseerd door de katholieke AOb-groep Sint Bonaventura.
Opgeven kan door een mail te sturen naar info@sintbonaventura.nl
Check ook de site: www.ter-info.nl


Bron: onderwijsblad, april 2021 




E-mailen
Bellen
LinkedIn