Sint Bonaventura
Bezieling en bezinning in het onderwijs

 

SOCIALE ONVEILIGHEID

door Fleur Bussen, Coach/ Ethicus/ Theologe

 

Het is steeds een belangrijker thema in onze maatschappij. We hebben alles, maar hoe gaan we eigenlijk goed met elkaar om? Waarom zijn we zo bang het juiste te doen? En met juiste bedoel ik ethisch juist? Hoe gaan we menswaardig gezien met elkaar om?

Laatst sprak ik een docent die uitgescholden werd in de klas door een ouder, ten overstaan van al haar leerlingen van een jaar of 8. Een excuus bleef uit, vanuit de dader. Ook de directie vond het niet nodig dat er een excuus kwam. En dan moeten wij de leerlingen fatsoen bijbrengen, hoe?

Als het systeem niet klopt, het systeem waarbinnen leraren uitgescholden mogen worden door ouders, waar er angst heerst er iets van te zeggen, want dan ben jij het slachtoffer, letterlijk. Vaker zien we dat het slachtoffer, geofferd wordt. Weggewerkt uit een organisatie, het zwarte schaap wordt gemaakt. Deze docente is ook opgestapt. Helaas is dit geen incident en komen vergelijkbare gevallen veelvuldig voor.

Zo keek ik van de week naar Jinek. Een atletiek coach heeft jarenlang tientallen meiden misbruikt. Hoe kan dit gebeuren? Er waren verscheidene meldingen bij de clubs en daar is niks mee gedaan. Toen ik het slachtoffer hoorde praten, leek het alsof zij zich schuldig voelde, zij zich verantwoordelijk voelde voor het misbruik. Dit maakt dat de dader zolang zijn gang kan gaan. Het systeem is kennelijk zo dat iedereen hem de hand boven het hoofd houdt. Het bestuur wil de goede coach niet kwijt, de ouders willen dat hun kind goed scoort met sport, de meiden kunnen zich niet uiten; ze zijn bang dat ze dan moeten stoppen met hun sport en de schuld krijgen. Dit is het perfecte klimaat waar een dader jarenlang zijn ongestoorde gang kan gaan en vele levens verwoest.

Hoe krijgen we die angst weg? Hoe kunnen we de mensen bescherming die het juiste willen doen, tegen diegene die niet eens nadenken over de gevolgen van hun daden op een ander?

Dit zou een van de speerpunten moeten zijn, ook binnen het onderwijs. We willen allemaal met fatsoen behandeld worden. Laten we dan met elkaar de voorwaarden scheppen om elkaar aan te spreken op gedrag. Laat er de openheid zijn om kritisch te mogen zijn naar systemen, want zij horen ons toch te dienen en niet andersom?

  

Fleur Buysen

Aurore-Coaching

   

E-mailen
Bellen
LinkedIn